RSS

Monday, December 6, 2010

Allah tidak menjanjikan hidup ini tidak pernah susah


Seorang Executive muda yang berjaya sedang memandu 
disebuah perkampungan di pinggir Bandar. Ia memandu 
agak laju dengan sebuah kereta Waja  yang berprestasi 
tinggi yang baru sahaja dibelinya. 

Sambil ia memandu  perlahan-lahan ia sedang memerhatikan 
seorang anak kecil dicelah-celah kereta yang diletakkan ditepi 
jalan, ia memperlahankan keretanya untuk melihat 
sesuatu yang difikirkannya. 

Seelok-elok sahaja kereta Waja tersebut melintasi 
kawasan tersebut; anak kecil tidak kelihatan tetapi 
seketul batu dilontarkan tepat mengena pintu disebelah 
kanan kereta Waja tersebut. Apalagi Executive muda tersebut 
menekan brek sekuat hatinya dan berundur ke tempat dimana 
Anak kecil tadi berdiri. 

Dengan marahnya dia keluar dari kereta terus 
meluru ke arah Anak kecil, menarik tangan anak kecil 
dan menghempasnya ke kereta yang terletak ditepi jalan 
dan terus memarahi Anak kecil tadi. Kita selalu kasar... siapa kita ? 

"Apa ni ? Siapa awak ? dan apa ke jadahnya awak 
berada disini ? Itu kereta baru, mahal dan susah nak 
baiki ? Awak tau tak ? Kenapa awak buat ini semua ? 
jerit Executive tersebut.. 

Anak kecil itu tunduk sedih, sayu dan memohon maaf ; 
"Saya meminta maaf Pakcik, Saya tak tahu apa patut 
saya buat, ia merayu. Saya melontar batu kerana tak 
ada orang yang berhenti disini apabila saya panggil". 

Dengan linangan air mata ia menunjukkan ke satu sudut 
yang tidak jauh dari situ. "Itu abang saya , ia jatuh 
dari kerusi roda dari tebing di sebelah dan tak ada 
orang yang dapat mengangkatnya kembali. Boleh tak 
Pakcik menolong saya, ia cedera dan ia terlalu berat 
untuk saya. 

Dengan rasa terharu, Executive muda tersebut melepaskan 
anak kecil tersebut dan terus mengangkat abangnya dan 
meletakkannya kembali ke kerusi roda. Terima kasih, pakcik. 
Saya doakan pakcik selamat dunia dan akhirat. 

Tak dapat digambarkan dengan perkataan, Executive 
muda hanya melihat dengan sayu, Anak kecil tersebut 
menyorong abangnya yang cacat dan cedera pulang menuju 
ke rumahnya. Anak sekecil itu boleh mendoakannya akan 
kesejahteraan hidupnya. 

Executive muda tersebut berjalan perlahan ke arah 
kereta, WAJA kemek teruk tetapi ia membiarkan saja 
tanpa dibaiki. Ia mengigatkannya bahawa kita tidak 
perlu berkejar-kejar dalam kehidupan ini sehinggakan 
seseorang melontar batu hanya kerana hendakkan 
perhatian . 

Sabda Rasulullah s.a.w:
"Orang mukmin bukan seorang pencela, bukan seorang pengutuk, 
bukan seorang yang keji dan bukan seorang yang berkata kotor."
(Riwayat Ibnu Mas’ud RA)

0 comments: