RSS

Wednesday, April 6, 2011

Cerita Seorang Isteri Tertekan Dengan Perkahwinannya

Saje-saje BW tadi terbace artikel ni...tersentap jugak hati ini bile membacanya...Jom lah, Cik Qaseh share ngan korang-korang semua...


Sedih,pilu,dukacita,kecewa dan macam2 lagi perasaan yang boleh digambarkan terhadap seorang wanita yang bergelar isteri kepada seorang suami yang tak bertanggungjawab dan pentingkan diri sendiri.

Sepatutnya,seorang suami haruslah memikul tanggungjawab dalam mencari nafkah untuk anak dan isteri,tetapi lain pula jadinya terhadap kisah seoarang wanita yang terpaksa kais pagi makan pagi,kais petang makan petang bagi mencari duit untuk menampung keluarga dek sikap suaminya yang "ntah apa2 jerr"....

Mari kita baca kisah ini selanjutnya...


Saya baru 2 bulan berkahwin, masalahnya suami saya x bekerja..dulu dia ade bisnes ngan adik beradik dia tapi x tau la cam na bleh muflis disbbkan ade salah seorang adik beradiknya yg pecah amanah..sejak dari berkahwin sampai sekarang saya la yg bayar sewa umah,bil2 dan belanje dapur. Dulu masa nak kahwin pun saya buat personal loan bagi kat suami untuk buat hantaran sbb kami dah kawan lama dan bertunang dah setahun lebih,saya terpaksa buat loan tu sebab mak di kg selalu bertanya bila nak kahwin..klu ikutkan suami saya dia kata tggu dia ade duit dulu tapi x tau sampai bila..tapi ok la jgk bla saya minta duit utk bayaran bulanan dia kasi.Suami saya nie anak bongsu dan selalu x balik umah asyik balik umah mak dia je,selalu je kata mak dia sakit la padahal kat umah tu ada adik dia...saya rasa kahwin ngan x kahwin sama je sbb ekonomi saya lg teruk nak tanggung dia lagi...selalu je dia tanya saya gaji dah naik ke blm?...dan selalu suruh saya ot ..selalu gak kita org gaduh sbb saya rasa cam dia saje je mls kerja ...bila saya membebel suruh dia kerja mula la dia bagi alasan balik umah je bergaduh lebih baik dia x balik umah. Satu hal lg bab2 agama dia dia buat x tau aje,sembahyang 5 waktu tu dia buat bla saya tegur je..sembahyang jumaat x pernah pergi...saya pun heran cammana mak dia didik dia padahal mak dia dah pergi haji. Masa baru2 kahwin ari tu ari kedua kat umah mak saya kat kg dia dah kemas2 beg nak blik kl kononnya teringatkan mak dia ..saya x bagi blik dulu kerana nak jaga air muka family saya kat kg nanti ape plak org kg kata bru dua ari kahwin suami dah blik sedangkan saya cuti 2 minggu..Hari ketiga saya bagi la kunci kereta saya kat dia bagi blik kl nanti klu dia blik naik bas kecoh plak org kg...sebenarnya saya dah banyak bertolak ansur ngan dia sejak kahwin,pi mana2 lps kahwin saya yg support minyak ,makan etc..dia pulak jd makin kedekut sampai x guna lagi kereta dia klu nak pi mana2 klu saya ade bersama..bila saya bagitau dia tentang ketidakpuasan hati saya tu dia kata klu dah kahwin jgn berkira ngan suami x baik nanti x bau syurga la dan x kan ampunkan dosa saya..Yg saya heran mak & abg2 dia x bagi tau ke kat dia tanggung jawab suami tu ape...mentang2la saya bekerja & gaji pun alhamdulillah bleh la menampung hidup kat kl nie..klu bleh saya nak la berbaik2 ngan family dia tapi saya kecik hati ngan mereka sbb dulu cakap nak buat sambut menantu sebelum kahwin last2 sampai sekarang buat x tau je..family saya jenis x kisah je tapi kesian jgk kat dia org bila org kg asyik tanya x de sambut menantu ke...Kalau la family suami saya berterus terang dia org x suka saya kan senang x yah la saya teruskan perhubungan ni sampai ke jinjang perkahwinan kerana saya rasa tertekan sangat dengan perkahwinan ni..x tau la sampai bila saya boleh bertahan..

Note : Sama2 kita ambil iktibar dari cerita ini 

Sumber : Info Yang Menarik - Sharing Is Caring

0 comments: